Plan artykułu:
1. Wprowadzenie.
2. Jak dobrać opony?
Indeks prędkości?
Producenci opon
3. Co oznaczaja numerki na oponie?
4. Czy warto kupować opony wielosezonowe?
5. Jak dbać o opony?
6. Kiedy opony nadają się do wymiany?
7. Czy zakup opon używanych/bieżnikowanych to dobry pomysł?
8. Mam łom i trochę smaru. Mogę samodzielnie wymienić opony?
Ile kosztują dobre opony?
9. Podsumowanie
1. Wprowadzenie
Zweryfikuj najpierw swoją wiedzę na temat opon i ogólnego pojęcia o motoryzacji z uwzględnieniem bezpieczeństwa na drodze. Jeśli nie masz zielonego pojęcia o tym, jakie „buty założyć” do swojego auta polecamy udać się / zadzwonić do najbliższego mechanika lub małego zakładu wulkanizacyjnego, w którym po odpowiedzi na kilka podstawowych pytań uzyskasz rzetelną informację na temat swoich przyszłych opon. Jest spora szansa, że przy okazji zakupów otrzymasz dodatkowy rabat na ich wymianę.
Gdy jesteś „zielony” w dziedzinie wymiany i doboru opon nie polecam od razu wędrówki do branżowego sklepu w celu pozyskania i poszerzenia wiedzy. Jest duża szansa, że dostaniesz produkt porażający swoją ceną, która nie będzie wprost proporcjonalna do jego jakości czy Twoich wymagań.
2. Jak dobrać opony ?
Po pierwsze i najważniejsze wg zaleceń producenta pojazdu. Skorzystaj z książki serwisowej, katalogu, instrukcji technicznej dołączonej do pojazdu. Znajdziesz tam wszystkie potrzebne dane nt. opon idealnie dostosowanych do Twojego pojazdu. W niektórych przypadkach będą podane dokładne modele ogumienia.
Jeśli nie masz możliwości sprawdzenia w katalogu a wszyscy mechanicy/wulkanizatorzy w okolicy wyparowali, możesz spisać dane z tego ogumienia, które aktualnie jest założone lub poszukać danych na ten temat przy wlocie do zbiornika paliwa lub na przedniej belce pojazdu – w niektórych modelach aut producenci przewidzieli miejsce na kilka podstawowych informacji.
3. Co oznaczają numerki na oponie?
Rozmiar opony. W gruncie rzeczy jest to bardzo proste oznaczenie. Dla przykładu standardowa opona posiada rozmiar:
195/65R15
195 → Taki jest przekrój Twojej opony (szerokość) w milimetrach mierzony między jej bokami.
65 → Wysokość profilu opony oznaczana w procentach. Aby, poznać jej wysokość w milimetrach należy wyznaczyć 65% ze 195 mm (przekrój naszej opony).
R → Typ budowy opony. Określa konstrukcję radialną. Spotyka się również w tym miejscu (rzadko) oznaczenie D starszego typu o budowie diagonalnej.
15 → Wartość wyrażona w calach (1 cal = 2,54 cm). Jest to rozmiar felgi, na jaki ma wejść opona. Jeśli zatem nie jesteś przekonany co do doboru wielkościowego wystarczy, że zmierzysz oponę lub felgę. Opony zimowe oznaczone są symbolem M+S → „mud + snow” (ang. Błoto + śnieg)
Indeks prędkości
Jest to oznaczenie, które mówi o maksymalnej prędkości, z jaką można bezpiecznie poruszać się po drodze. Oczywiście pamiętaj o tym, że niezależnie od wartości indeksu musisz przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Poniżej prezentujemy zestawienie tabelaryczne najważniejszych indeksów prędkości.
Ma on szczególne znaczenie i wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Nie należy schodzić poniżej indeksu Q.
Producenci opon
Najbardziej znane marki:
Polskie: Dębica, Kormoran
Globalne: Continental, Pirelli, GoodYear, Michelin, Dunlop, Barum, Fulda, Firestone, Bridgestone
4. Czy warto kupować opony wielosezonowe ?
Nie w Polsce. Nasz klimat nie jest jeszcze dostosowany do tego, aby pozwolić sobie na jazdę samochodem w oponach wielosezonowych przy np. -20°C co jak wiemy nie jest żadnym rekordem niskiej temperatury. Z drugiej strony temperatura jezdni w okresie letnim np. +40°C również nie rozpieszcza takich opon. O wiele lepiej sprawdzą się opony wykonane z gumy dostosowanej osobno dla niskich i osobno dla wysokich temperatur.
Oczywiście zwiększa to koszty (tylko pozornie), ale głównie chodzi o nasze bezpieczeństwo. W końcu opon nie wymieniamy co roku (chyba że nasza praca polega na poruszaniu się samochodem).
5. Jak dbać o opony?
Najlepiej zmieniać je w porę. To najlepsze co możemy zrobić. Istnieją oczywiście środki chemiczne do przedłużenia ich żywotności, ale głównie są to preparaty powierzchniowe, które nie ingerują w strukturę całej opony więc jest to zbędny wydatek.
6. Kiedy opona nadaje się do wymiany?
Każda opona posiada ogranicznik, który określa wartość zużycia TWI. Jest to zgrubienie pomiędzy kolcami bieżnika. Wskaźnik ten odpowiada wysokości 1.6 mm.
Jeśli zetrzesz bieżnik opony do wartości współczynnika TWI (1.6 mm) – opona nadaje się tylko do utylizacji i wymiany na nową. Proste prawda ?
7. Czy zakup opon używanych lub bieżnikowanych to dobry pomysł ?
Jeśli tylko spełniają warunki, które opisałem wcześniej i wystarczająco ufasz swojemu sprzedawcy to, czemu nie. Polecane są oczywiście opony fabrycznie nowe prosto od producenta ze względu na trwałość i gwarancję.
8. Mam łom i trochę smaru. Mogę samodzielnie wymienić opony?
Oczywiście, że nie. Nawet nie próbuj tego robić, bo uszkodzisz opony, które potem nie będą nadawały się do oddania na gwarancję. W najgorszym razie opona może pęknąć w trakcie jazdy np. niemiecką autostradą przy 200 km/h masz gwarantowaną powtórkę z filmu „Matrix Reaktywacja”.
Ile zatem kosztują dobre opony ?
Cena zależy od rozmiaru, jakości i typu.
Porządne opony polskiej produkcji to koszt ok. 200 zł. – polecamy.
Do 300 zł możesz kupić opony klasy średniej.
Za 500 zł lub więcej dostaniesz opony z górnej półki marki Bridgestone, Michelin czy Continental.
W tym miejscu nie wskażę Wam dokładnie jaki model opon wybrać. Każda solidna firma wyprodukuje wystraczajco dobre opony. W Polsce często na portalach aukcyjnych czy sklepach internetowych spotyka sie opony renomowanych marek i w świetnych cenach. Są to zwykle opony wyprodukowane kilka lat wcześniej które przez cały czas zlegają w magazynach. Guma ma swoją odporność a taki wiek nie jest korzystny. Kupuj opony wyprodukowane maksymalnie dwa lata wcześniej. Jeśli sprzedawca nie podaje w ogłoszeniu roku produkcji, to raczej polecam w to nie wchodzić. Oczywiście, zawsze można spytać, ale jeśli nie pokazano tej informacji od razu to nie rokuje to najlepiej. Właśnie o tym zwykle się nie mówi.
9. Podsumowanie
Niezależnie od wszystkiego pamiętaj o tym aby opony na każdej osi Twojego auta były jednakowe a w przypadku pojazdów z napędem 4x4 (tzw. Quattro) wszystkie 4 muszą być takie same.
Pamiętaj również o tym, aby opony były zwrócone w dobrą stronę do jazdy w przód. Mówi o tym kierunek strzałki na oponie (jeśli jest). Występują również opony bezkierunkowe – w takim przypadku możesz pominąć ten punkt.
Sprawdzanie stanu ciśnienia w oponach i ich dopompowywanie to konieczność dlatego więc warto zaopatrzyć się w małą, elektryczną dwunastowoltową pompkę podpinaną do gniazda zapalniczki. Koszt takiej pompki nie powinien przekroczyć 50-60 zł lub 120-130 zł za dobry sprzęt na lata.
Jeśli w zimie jest dużo śniegu a Ty mieszkasz akurat w tym regionie kraju w którym jest go najwięcej i utrzymuje się najdłużej zawsze możesz założyć na koła łańcuchy. Polecamy średnią półkę cenową, ale najważniejsze aby dobrane były do rozmiaru opony, felgi i auta.
Autor wpisu: Mateusz Manaj | Właściciel firmy Codeisland | Pasjonat informatyki i motoryzacji
Grafika: Marek Kasprzyk | Właściciel | Quattro | www.quattro.szkola.pl
Wiecej o autorze: link dostepny wkrótce >
Dodaj swój komentarz: poniżej za pośrednictwem Facebooka
Kontakt: blog@quattro.szkola.pl
Quattro w Social Media:
Facebook | Instagram | You Tube | Snapchat | Twitter | Google+ Nowy Sacz | Google+ Kraków
Ważne zwroty: dobre opony, dobra cena, dobra jakość, prawo jazdy, kraków, nauka jazdy, szkoła jazdy, nowy sącz