Czy kobiety naprawdę nie potrafią prowadzić?



Plan artykułu:

1. Skąd takie oburzenie?

2. Predyspozycje do prowadzenia pojazdów.

3. Coraz więcej kobiet ma prawo jazdy.

4. Kto jest bardziej bezpieczny kobieta czy mężczyzna?

5. Style jazdy.

6. Najczęstsze przyczyny wypadków powodowanych przez kobiety i mężczyzn.

7. Błędy jakie zarzuca się obu płciom.

8. Co w prowadzeniu auta przez kobiety przeszkadza mężczyznom?

9. Co w prowadzeniu auta przez mężczyzn przeszkadza kobietom?

10. Na co najczęściej narzekają kobiety i mężczyźni, poza płcią przeciwną?

11. Podsumowanie.

 

1. Skąd takie oburzenie?

Kobiety nie potrafią prowadzić. To twierdzenie błyskawicznie wywołuje oburzenie i słusznie. Po pierwsze dlatego, że jest zwykłym uogólnieniem. Po drugie jest bezpośrednią krytyką i po trzecie pokazuje słabość jednej dużej grupy wobec drugiej o podobnej wielkości. Twierdzenie takie trzeba byłoby udowodnić. Tego jeszcze nikt nie zrobił stąd tak wielki opór uciskanej grupy.

 

Mitów na ten temat jest mnóstwo a wniosek z nich wypływający jeden: kobieta nie potrafi prowadzić auta i najlepiej jakby w ogóle tego nie robiła. Taka wartość utarła się już w świadomości polskiego społeczeństwa i do dzisiaj jest aktualna. Ostatnie kilka lat pokazuje pewien nowy trend myślowy.

 

Jak z tym tak naprawdę jest? Na pewno nie można powiedzieć, że wszystkie kobiety prowadzą samochód źle. W takim razie jaki procent kobiet sobie z tym nie radzi? Tak kiepska reputacja nie bierze się przecież znikąd. Odpowiedź jest całkiem prosta: nie wiadomo, ponieważ nikt tego sensownie nie zbadał. Kto i na jakiej podstawie stwierdził, że minimum 60% mężczyzn jeździ samochodem dobrze? Nikt, bo tak naprawdę ciężko jest wykonać badanie, które dałoby na tyle miarodajny wynik, aby uznać to za regułę.

 

2. Predyspozycje do prowadzenia pojazdów.

Jest jednak coś co można powiedzieć na temat predyspozycji do prowadzenia pojazdu zarówno u kobiet jak i mężczyzn. Przedstawiciele obu płci mogą prowadzić pojazd mechaniczny. Nikt temu nie zaprzeczy. To lekarz przeprowadzając badanie lekarskie orzeka o istnieniu przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów. To on ocenia stan psycho-fizyczny kandydata na kierowcę. Warunkiem jest rzetelność w wykonywaniu tego typu badań a to temat na odrębny artykuł. 

 

Zarówno kobieta jak i mężczyzna mogą zostać świetnym kierowcą. Spójrzmy jednak prawdzie w oczy. W staraniu się o prawo jazdy nie chodzi o to by stać się geniuszem czy ekspertem w sprawie prowadzenia pojazdu. Chodzi o to by bez żadnych lęków wsiadać za kierownicę i prowadzić go z punktu A do punktu B bez uszczerbku na zdrowiu własnym, innych uczestników ruchu drogowego oraz samochodu. Jeśli ktoś chce zostać kierowcą zawodowym przechodzi dodatkowe testy (np. psychotesty), kursy i zdaje specjalistyczne egzaminy. Aby być po prostu kierowcą „zwykłego” pojazdu trzeba zdobyć prawo jazdy kategorii B. A procedura wbrew pozorom nie jest tak skomplikowana.

 

3. Coraz więcej kobiet ma prawo jazdy.

Jak się okazuje prawo jazdy kategorii B z roku na rok zdobywa coraz więcej kobiet. Statystyki wskazują, ze już ponad 20 milionów Polaków posiada prawo jazdy z czego 44% to kobiety. Prawo jazdy kategorii B znajduje się w rękach 17,6 miliona Polaków w tym aż 40% kobiet.

 

4. Kto jest bardziej bezpieczny kobieta czy mężczyzna?

Wypadki w Polsce w 2013r.

 

Kobieta

Mężczyzna

Wypadki

6293

21753

Ofiary śmiertelne

252

1992

Udział ofiar śmiertelnych przypadająca na wypadek

Ofiara śmiertelna w co 25 wypadku

Ofiara śmiertelna w co 11 wypadku

 

Powyższe dane wyraźnie wskazują, że kobiety jeżdżą po prostu bezpieczniej. Nawet jak spowodują wypadek to prawdopodobieństwo ofiar śmiertelnych jest znacznie niższe niż w przypadku mężczyzn. Dowodzi to choćby temu, że mężczyźni często nie dostosowują prędkości do warunków panujących na drodze i w związku z tym, gdy powodują wypadek, to prawdopodobieństwo zabicia kogoś jest wysokie.

 

5. Style jazdy.

Badania przeprowadzane przez różne organizacje w Europie czy USA wykazują, że kobiety mają zupełnie inny styl prowadzenia pojazdu. Gdyby się temu przyjrzeć z bliska na polskich drogach, to można by ten wyniki potwierdzić. Kobiety prowadzą pojazd ostrożniej, bardziej zachowawczo, przez co wolniej, ale niestety nie tak pewnie jak mężczyźni. Mężczyźni natomiast czują się za kierownicą bardzo pewnie, można powiedzieć zbyt pewnie. Często prowadzą pojazd agresywnie, szybko i niestety niekulturalnie. Kobiety są znacznie bardziej skłonne do uprzejmości na drodze. Podczas gdy mężczyźni często nie potrafią zachować nerwów na wodzy, a przejawia się to w postaci „żywych gestykulacji”, agresji słownej i nieprzyjaznych manewrów samochodem (takich rzekomo pouczających). 

 

6. Najczęstsze przyczyny wypadków powodowanych przez kobiety i mężczyzn.

Kobiety:

1. Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu

2. Nadmierna prędkość

3. Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego

 

Mężczyźni:

1. Nadmierna prędkość

2. Wymuszenie pierwszeństwa

3. Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego

 

7. Błędy jakie zarzuca się obu płciom.

Kobiety:
1. Zbyt wolna jazda na pograniczu tamowania ruchu.

2. Późne sygnalizowanie chęci zmiany pasa ruchu lub skrętu i “celebrowanie” manewrów.

3. Potrzebę zaparkowania za wszelką cenę, tam gdzie miejsca są trudno dostępne, przy zwykle słabej orientacji przestrzennej.

4. Brak szerszego oglądu, gdy trzeba wpuścić innego kierowcę, aby np. rozładować korek.

 

Mężczyźni:
1. Zbyt szybka jazda na granicy ryzyka.

2. Dużo agresji zarówno w sposobie prowadzenia pojazdu jak i podejściu do innych użytkowników dróg.

3. Tendencje do pouczana innych kierowców, często bezpodstawne.

 

8. Co w prowadzeniu auta przez kobiety przeszkadza mężczyznom?

1. “Mozolna” jazda.

2. Słabe umiejętności parkowania – co często tamuje ruch.

3. Niepewne prowadzenie pojazdu, co utrudnia przewidywanie, spowalnia ruch i prowokuje np. do wyprzedzania.

 

9. Co w prowadzeniu auta przez mężczyzn przeszkadza kobietom?

1. Bycie pośpieszanym przez innych kierowców.

2. Mruganie światłami i nieuzasadnione trąbienie.

3. Bliskie podjeżdżanie z tyłu pojazdu.

 

10. Na co najczęściej narzekają kobiety i mężczyźni, poza płcią przeciwną?

Kobiety:

1. Innych kierowców (ogólnie).

2. Powszechnie panujący brak kultury kierowców.

 

Mężczyźni:

1. Warunki atmosferyczne.

2. Słaby stan nawierzchni dróg.

3. Pieszych.

 

11. Czy szkoła jazdy ma jakiekolwiek szanse wpłynąć na zmiany w tej kwestii?

Szkoła jazdy może uświadamiać kobietom, że są w stanie prowadzić pojazd dobrze i bezpiecznie i że negatywne opinie jakie krążą wokół kobiet kierowców to mity. Mężczyznom z kolei trzeba wyjaśniać najlepiej na przykładach, że kobiety prowadzą pojazd w innym stylu i nie znaczy, że jest on gorszy. Jeśli szkoły jazdy na indywidualnych zajęciach praktycznych na kursie na prawo jazdy wykonają swoje zadanie prawidłowo, będzie można liczyć na cień szans na poprawę i powolną ale konsekwentną zmianę nastawienia i mentalności polskich kierowców.

12. Podsumowanie

Porównywanie jakości prowadzenia pojazdów mechanicznych przez kobiety i mężczyzn wydaje się być skomplikowane. Można przeprowadzać badania nad predyspozycją obu płci do prowadzenia pojazdów. Można publikować prace naukowe na temat np. orientacji przestrzennej, rozpoznawania kierunków, pracy mózgu czy inteligencji emocjonalnej kierowców obu płci. Można formułować tezy a nawet pewne reguły. Jednak dopuszczanie do generalizacji, że np. kobiety nie potrafią prowadzić albo że mężczyźni świetnie prowadzą jest wg mnie bezpodstawne.

Ponadto wciąż niejasna jest definicja złego i dobrego kierowcy. Jak widać kobiety i mężczyźni zwracają uwagę na inne aspekty w prawidłowym prowadzaniu pojazdu. Nie sądzę aby miało dojść do pełnego porozumienia w tej kwestii. Jedynym rozsądnym i dojrzałym podejściem byłoby zaakceptowanie różnic w podejściu do jazdy samochodem. A to mogłoby utorować ścieżkę do wzajemnego szacunku i przede wszystkim wzrostu spokoju i bezpieczeństwa na naszych drogach.

 


Autor wpisu i grafika: Marek Kasprzyk | Właściciel | Quattro | www.quattro.szkola.pl 
Więcej o autorze: link dostepny wkrótce >
Dodaj swój komentarz: poniżej za pośrednictwem Facebooka
Kontakt: blog@quattro.szkola.pl 

Quattro w Social Media:
Facebook  |  Instagram  |  You Tube  |  Snapchat  |  Twitter  |  Google+ Nowy Sacz  |  Google+ Kraków

2017-06-29 13:51:33Quattro Sp. z o.o.

Jak dobrze wymienić koło ?

28 Luty 2017

Kapeć wcześniej czy później czeka każdego. Lepiej na taką ewentualność być dobrze przygotowanym. Przed podróżą, zwłaszcza dłuższą, trzeba koniecznie upewnić się, że w aucie jest komplet sprzętu do wymiany koła na zapasowe. Oczywiście trzeba pamiętać o utrzymaniu koła zapasowego w dobrym stanie. To może jednak nie wystarczyć. Wcześniej trzeba dowiedzieć się jak to zrobić bezpiecznie. Wymiana koła nie jest wcale niczym skomplikowanym. Nie wymaga również użycia dużej siły. W tym artykule opisuję krok po kroku co trzeba zrobić aby wymiana koła poszła gładko. W pojazdach szkoły jazdy opony często są uszkadzane, dlatego instruktorzy nauki jazdy zawsze wiedzą co robić.

czytaj dalej

Jak dobrać najlepsze opony by nie przepłacić?

16 Luty 2017

Streszczenie: Prawidłowy dobór opon do własnego pojazdu to jedna z najważniejszych rzeczy jakie należy zrobić w ramach utrzymania wysokiego bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Żeby zrobić to dobrze nie warto się spieszyć a zwłaszcza kupować tzw. opon "okazyjnych", które kuszą wspaniałą ceną. Niekoniecznie trzeba też wydawać fortunę. Najpierw warto poznać parametry opon we własnym aucie a także jednostki jakimi się je opisuje np. indeks prędkości. Dobierając opony do pojazdu szkoleniowego nauki jazdy staramy się brać także pod uwagę specyficzny sposób ich użytkowania. Tobie również to polecam. Dopiero jak poukładasz te informacje możesz zabierać się za własne poszukiwania. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to teraz jest najlepszy czas.

czytaj dalej

Czy Quattro spełnia oczekiwania kursantów? Ankieta satysfakcji klienta. Wyniki za rok 2016.

8 Luty 2017

Streszczenie: Wprowadzając nową stronę internetową zdecydowaliśmy się na publikowanie aktualnych wyników ankiet satysfakcji klienta Quattro. Z tego co nam wiadomo jesteśmy pierwszą szkołą jazdy w Polsce, która to robi. Nie boimy się Opinie naszych klientów. Wręcz przeciwnie, prosimy o nią, bo chcemy z niej skorzystać. Robimy to już od lat. Nasza ankieta jest stale rozwijana. Teraz przedstawiamy nie tylko wyniki, ale również to jak jest zbudowana. Narażamy się przez to na ekspozycję tajemnic handlowych naszej firmy. W tym przypadku jednak nie mamy nic przeciwko, gdyż służy to rozwojowi branży szkolenia kierowców. Jeśli inne ośrodki szkolenia kierowców z tego skorzystają i wprowadzą podobną ankietę, to w porządku. Nawet nas to ucieszy. Służy ona klientowi, który powinien mieć ...

czytaj dalej

Jak w zimie dbać o szyby w samochodzie by jeździć bezpiecznie?

24 Styczeń 2017

Streszczenie: Dobry kurs na prawo jazdy obfituje w informacje dotyczące samej nauki jazdy ale również prawidłowego dbania o pojazd o różnych porach roku. To właśnie zimą należy szczególnie dbać o pojazd. Zimą najbardziej uciążliwa jest walka z zamarzniętymi szybami. Instruktorzy nauki jazdy o tej porze roku często na przygotowanie pojazdu muszą poświęcić kilkanaście minut. Kursant tego ciężaru nie odczuwa. Jednak po pozytywnie zaliczonym egzaminie państwowym na prawo jazdy w Krakowie, Nowym Sączu czy innych polskich miastach uzyskuje wymarzone prawo jazdy i wsiada do wlasnego auta. Wraz z tym przywilejem przejmuje rownież finkcję dbania o pojazd. Jak najwygodniej i najskuteczniej zatroszczyć się o szyby swojego auta w zimie dowiesz się z tego artykułu.

czytaj dalej
Podsumowanie roku 2016 w branży nauka jazdy w polskich szkołach.

Podsumowanie 2016 roku. Jak będzie wyglądała ścieżka do prawa jazdy w 2017?

10 Styczeń 2017

W roku 2013 przez wprowadzane ustawy branżę szkolenia kierowców obrócono do góry nogami. Zmiany w prawie są jednak koniecznością. Nie wszystkie nowe pomysły przyjmują się jednak od razu. Weryfikuje je rzeczywistość. Mamy do czynienia z amatorstwem i bałaganem gdy zawodzi przygotowanie merytoryczne oraz jakość wdrażania tak ważnych ustaw. Z tym temat prawa jazdy łączyć się nie może. W grę wchodzi przecież  nasze bezpieczeństwo. Rok 2016 miał być rokiem zmian, podobnie jak rok 2015. Tych jednak się nie doczekaliśmy. Natomiast wokół tematów: prawo jazdy, nauka jazdyegzamin na prawo jazdyszkoła jazdy jest jak zwykle sporo hałasu. I nie ważne czy chodzi o Kraków czy Nowy Sącz

czytaj dalej

Nie taka zima straszna. Dlaczego warto robić kurs na prawo jazdy na śniegu i lodzie?

16 Grudzień 2016

Kursanci boją się zimy, dlatego kurs nauki jazdy odkładają na wiosnę lub spieszą się by jeszcze jesienią zdobyć upragnione prawo jazdy. Dowiedz się dlaczego nauka jazdy w zimie pozwoli ci raz na zawsze pozbyć się lęku przed warunkami drogowymi typowymi dla tej pory roku. Poznaj wszystkie argumenty przemawiające za tym, że egzamin na prawo jazdy łatwiej zdać właśnie w zimie. Zanim podejdziesz do tematu kursu zapoznaj sie z trzema kwestiami: Prawo jazdy Kraków - zbadaj specyfikę ścieżki do uzyskania tego dokumentu w Krakowie i Nowym Sączu | Nauka jazdy Kraków - poczytaj o tym czym różni się nauka jazdy w dużym i małym mieście | Szkoła jazdy Kraków - zbadaj czym mogą różnić się od siebie szkoły jazdy i czy spełniają wszystkie twoje oczekiwania.

czytaj dalej