Wstęp
To drugi artykuł z serii „obsługa techniczna pojazdu na egzaminie na prawo jazdy kat. B”. W poprzednim pisałem o podstawowych elementach w komorze silnika:
- Otwieranie pokrywy silnika
- Podpórka pokrywy silnika
- Zbiornik płynu hamulcowego
- Poziom oleju w silniku
- Zbiornik płynu do chłodnicy
- Zbiornik płyn do spryskiwaczy
- Sygnał dźwiękowy
oraz tych wewnątrz pojazdu
- Ustawianie lusterek bocznych
- Ustawianie pozycji fotela kierowcy
- Otwieranie pokrywy komory silnika.
- Dźwignia do otwierania wlewu do paliwa
- Skrzynia biegów
Link do poprzedniego artykułu: Obsługa techniczna pod maska i wewnatrz Kia Rio na egzaminie na prawo jazdy w Krakowie
W tym artykule zajmiemy się szczegółówą obsługą oświetlenia Kia Rio - pojazdu egzaminacyjnego w MORD w Krakowie (październik 2014 do listopad 2018 - przypuszczalna data kolejnej wymiany pojazdu).
Oto specyfikacja tego pojazdu: Silnik 1.1, Diesel 6M/T, skrzynia manualna 6 biegów, pięciodrzwiowy, rocznik 2011-2016 (w 2017 roku wszedł nowy model)
Wyposażenie: klimatyzacja, ABS, elektryczne szyby przód, elektryczne lusterka, poduszki powietrzne 4 sztuki, regulacja pionowa fotela kierowcy, regulacja kierownicy czujniki cofania. Więcej szczegółów na stronie internetowej MORD
Na egzaminie trzeba zaprezentować sprawdzenie wylosowanych zagadnień (jednego płynu i jednego typu świateł) z określonej listy. W poprzednim artykule pisałem, że warto się do tego zadania przygotować również dlatego, by pierwsze wrażenie przed egzaminatorem było jak najlepsze. Dzięki temu dodasz sobie pewności siebie do wykonywania znacznie trudniejszych zadań egzaminacyjnych. Przy okazji zachecam do poznania 10 porad na zdanie egzaminu na prawo jazdy kat. B
Opis i porady egzaminacyjne dotyczące czynności kontrolnych świateł w Kia Rio:
Na egzaminie stres powoduje, że można zapomnieć nawet o najprostszych rzeczach. Pamiętaj, że zanim zaczniesz pokazywać światła przekręć kluczyk dwukrotnie. W ten sposób włączasz zapłon - na tablicy pojawiają się kontrolki. Światła można również sprawdzić przy włączonym silniku, ale w sytuacji egzaminacyjnej nie jest to potrzebne. Silnik uruchamiany jest po wykonaniu tzw. obsługi pojazdu oraz przygotowaniu się do jazdy i wskazaniu pełnej gotowości do ruszania i wykonania kolejnego manewru tj. jazdy po łuku.
Światła pozycyjne
Aby je włączyć trzeba pokrętło na dźwigni przekręcić jeden raz – pojawia się pierwsza kontrolka zielona. Są to światła z przodu i tyłu pojazdu (patrz grafiki powyżej)
Światła mijania
Dwa obroty pokrętła na dźwigni – pojawia się druga kontrolka zielona. Uwaga – światła te znajdują się tylko z przodu pojazdu. Niektórzy ze stresu mogą o tym zapomnieć i szukać tych świateł również z tyłu.
Światła drogowe
Aby włączyć popychamy dźwignię do przodu – pojawia się niebieska kontrolka. Aby wyłączyć należy pchnąć dźwignię z powrotem. Można też też mrugnąć poprzez krótkie przyciągniecie do siebie dźwigni.
Światła do jazdy dziennej
Występują w pojazdach o wyższym wyposażeniu. Uruchamiają się automatycznie po uruchomieniu silnika. Po wyłączeniu silnika światła te automatycznie gasną. Zlokalizowane są dokładnie tam gdzie światła pozycyjne z tym, że świecą mocniej.
Światła przeciwmgłowe tylne
Przekręcamy pierścień na dźwigni jeden raz (po czym sam wraca). Jest to światło tylne po lewej stronie tablicy rejestracyjnej (patrz grafika) – pojawia się kontrolka pomarańczowa.
Włączamy je gdy przejrzystość powietrza jest mniejsza niż 50% (widoczność do 50m). Oczywiście takie ustalenie jest względne. Światła te są obowiązkowe.
Światła przeciwmgłowe przednie
Nie występują w pojazdach egzaminacyjnych MORD w Krakowie. Ich występowanie w Kia Rio jest zależne od wersji wyposażenia i nie jest obowiązkowe. Jeden z pojazdów Quattro takie oświetlenie posiada. By je uruchomić musisz dwa razy przekręcić pierścień na dźwigni z lewej strony kierownicy – pojawia się trzecia kontrolka zielona. Włączamy je w warunkach takich jak w przypadku tylnych świateł przeciwmgłowych.
Światła awaryjne
Przycisk po środku kokpitu – uruchamia miganie sześciu punktów świetlnych (wszystkie kierunkowskazy w tym samym czasie). Na egzaminie należy obejść cały pojazd by sprawdzić czy rzeczywiście wszystkie działają. Bezwzględnie wszystkie kierunkowskazy muszą działać, inaczej mogą mylić innych uczestników ruchu drogowego.
Światła stop
Prosimy egzaminatora o pomoc (silnik może być uruchomiony). Wchodzisz do auta, przyciskasz pedał hamulca i czekasz na potwierdzenia osoby stającej z tyłu pojazdu. Na egzaminie jest nią oczywiście egzaminator.
Światło biegu wstecznego (cofania)
Aby je sprawdzić musi być włączony zapłon lub uruchomiony silnik. Trzeba włączyć bieg wsteczny - w 6-biegowej skrzyni biegów podnosisz przycisk na dźwigni zmiany biegów i wrzucasz tak jak pierwszy bieg tj. w lewo i do przodu. Są to białe światła po lewej i prawej stronie tyłu pojazdu (niektórzy mogą myśleć, że świtało to jest tylko po jednej stronie, jak bywało w starszych samochodach)
Kierunkowskazy
Jest 6 kierunkowskazów po dwa z przodu i z tyłu oraz po jednym na każdym boku. W pojazdach egzaminacyjnych kierunkowskazy po bokach występują na błotniku (nad przednim kołem). W wyższych wersjach wyposażenia kierunkowskazy te mogą być wkomponowane w lusterka boczne. Jeden z pojazdów Quattro takie kierunkowskazy posiada.
Oświetlenie tablicy rejestracyjnej
Znajduje się jak w większości pojazdów nad tablicą rejestracyjną i włączane jest już przy włączaniu świateł pozycyjnych. W ciągu dnia można przyłożyć rękę i sprawdzić czy świecą gdyż są one zwrócone w dół przez co ich nie widać. Po zmroku widać je doskonale.
Podsumowanie
Każdy pojazd ma inaczej zaprojektowane światła, jednak ich rozkład jeśli chodzi o funkcje jakie spełniają jest dość zbliżony. Wiedza przedstawiona w tym artykule z pewnością będzie przydatna na egaminie państwowym. Pamiętajcie, żeby podchodzić do tej sprawy możliwie spokojnie aby zaoszczędzić jak najwięcej energii na jazdę samochodem i manewry o wysokim stopniu trudności. Powodzeina wszystkim podchodzącym wkrótce do egzaminu.
PS wszystkich zechęcam do pobrania naszego pliku w pdf. w ktorym znajdziecie makiety do wszystkich elementow obslugi Kia Rio pod katem egzaminu państwowego na prawo jazdy. Pobierz pdf
Autor artykułu: Marek Kasprzyk | Właściciel | Quattro | www.quattro.szkola.pl
Autor zdjęć i grafiki: Marek Kasprzyk | Profil na Facebooku
Dodaj swój komentarz: poniżej za pośrednictwem Facebooka
Kontakt: blog@quattro.szkola.pl
Quattro w Social Media:
Facebook | Instagram | You Tube | Snapchat | Twitter | Google+ Nowy Sacz | Google+ Kraków